Rekenen met energie: de knelpunten op de weg naar e-rijden


Elektrisch rijden wordt populair. Het plan was om in 2015 20.000 auto’s op de weg te hebben, maar het zijn er al 90.000. Het aantal laadpalen groeit snel, Amsterdam wil nu naar 4000 palen in 2018. Bedenk dat er in heel Nederland ongeveer 4000 gewone tankstation staan. Rekenwonder en energieconsultant Frans Debets geeft in zijn maandelijkse column ‘Rekenen met energie’, handige tips hoe je eenvoudig energie bespaart. Debets’ credo: “de goede zaak wordt niet gediend als men wel ambities heeft maar geen kennis.

Elektrisch rijden is comfortabel, leuk en energetisch zeker zinvol. De benzine motor is de afgelopen decennia veel beter geworden maar nog steeds wordt maar 30 procent  van de gebruikte energie omgezet in voortbeweging. Voor 100 km heb je ongeveer 6,5 liter benzine nodig, dat kost 10 euro.  Je gebruikt eigenlijk maar 30 procent voor het rijden, dus 1,9 liter. De energie inhoud van benzine is ongeveer 10 kWh per liter, dat ritje kost dus 19 kWh voor het rijden.

De elektrische auto heeft veel minder verliezen, slechts 10 procent van de acculading gaat verloren. Je hebt voor een rit van 100 kilometer ongeveer 20 kWh nodig, die moet je opslaan in de accu. Een probleem is dat de accu’s duur zijn. Reken met ongeveer 250 euro per kWh, de 20 kWh accu zou dus 5000 euro kosten.

“Een probleem is dat de accu’s duur zijn”

Een ander probleem is dat het opladen tijd kost. Uit een gewoon stopcontact kan je 2,3 kWh per uur laden. Voor de 20 kWh accu heb je dus ruim 8 uur nodig. Met een speciaal laadsysteem gaat het sneller. Een snellader langs de snelweg kan wel 120 kW leveren, dan ben je met een kwartier alweer vol. De stroom is daar niet goedkoop, tot wel 79 cent per kWh. Het ritje van 100 km kost dan dus 15,80 euro.

Als we langzamerhand de benzine auto’s voor elektrische auto gaan inruilen zal er heel veel stroom nodig zijn. Toch valt dat wel mee. Als we 2 miljoen elektrische auto’s hebben die allemaal 5000 kilometer per jaar rijden, dan zou onze totale stroomproductie ongeveer anderhalf procent moeten groeien.  Met wat besparing lukt dat best. Besparen is ook wel nodig, anders kunnen we die dure elektrische auto niet betalen.


Auteur

Frans debets

Frans Debets

Energieconsultant