De natuurkapsalon: winst voor het milieu, de klant én de ondernemer - Reacties


Al 28 jaar werkte Marja Rouwenhorst bij Kapsalon New Look ­­– een ‘normale’ chemische kapsalon in Emmen – toen zij het aanbod kreeg de salon over te nemen. Marja twijfelde geen moment en besloot het over een compleet andere boeg te gooien: “Het leek mij een geweldig leuke uitdaging en besloot direct en zonder twijfel: dan worden we groen!” Op 1 oktober 2018 opende ze haar duurzame kapsalon ‘New Look by Nature’. Inmiddels heeft Marja drie extra kapsters kunnen aannemen en trekt zij met haar concept dagelijks nieuwe klanten aan uit heel Noord-Nederland.

We leven in een tijd dat mensen zich steeds bewuster worden van hun gezondheid. Vooralsnog wordt daarbij voornamelijk gelet op wat men eet en drinkt. Toch zijn er nog relatief weinig mensen die kritisch kijken naar wat ze op hun huid smeren. Dat geldt voor producten zoals dagcrèmes en bodylotion, maar zeker ook voor haarverf. Een gat in de markt volgens Marja: “Onze klanten zijn enorm enthousiast. Ze merken écht verschil, bijvoorbeeld aan hun hoofdhuid maar ook aan hun haarkwaliteit en haarkleur. De producten zijn iets duurder om in te kopen. Maar klanten zijn ook bereid om er meer voor te betalen en er iets anders voor te laten. Dat vind ik heel bijzonder.”

Thuis streven we naar een gezonde levensstijl. Dat ik nog dagelijks naar een chemische salon ging om te werken, was me al jaren een doorn in het oog.

“Een gezonde werkomgeving voor mezelf en mijn collega’s”

De keuze voor een groene onderneming, kwam bij Marja vanuit een intrinsieke motivatie. Thuis streven zij namelijk al langer naar een gezondere levensstijl. “Dat ik nog dagelijks naar een chemische salon ging om te werken, was me al jaren een doorn in het oog. Ik kwam daar vaak met longklachten vandaan.” Ook de andere kapsters hadden eerder last van klachten zoals hoofdpijn, kapperseczeem en andere gezondheidsklachten. Zij merken ook duidelijk verschil. Marja haar voornaamste doel is dan ook om klanten bewust te maken van het feit dat chemische producten slecht zijn voor het haar, de gezondheid en het milieu.

Natuurlijke producten geproduceerd op een biodynamische boerderij

Voor haar duurzame kapsalon ging Marja op zoek naar merken die op grotere schaal natuurlijke producten produceren. Het Italiaanse merk Oway en het merk Oliebe bleken voor de salon de juiste merken. Alle ingrediënten in de producten van Oway worden verbouwd op een biodynamische boerderij, de meeste op hun eigen boerderij in Bologna. De producten zitten in glazen flessen van speciaal bruin apothekersglas. Zo kunnen ingrediënten lang bewaard worden, zonder dat ze slecht worden. “En het ruikt ook nog eens heerlijk door de toevoeging van zuivere etherische oliën”, vertelt Marja. Via een refill station kunnen klanten bovendien hun shampoo, conditioner en haarlak laten navullen.

We hebben een hele rij met grote shampooflessen van apothekersglas, hiermee kunnen we kleinere shampooflessen navullen. De pompjes zijn nog wel van plastic, maar deze zijn wel recyclebaar en afbreekbaar.

Het merk Oliebe maakt natuurlijke haarkleuringen die bestaan uit 100% gedroogde en gemalen planten. Deze worden aangemaakt met heet water en/of azijn. Er zitten geen synthetische stoffen of andere slechte stoffen in zoals siliconen. Niet alleen zijn deze producten beter voor het haar en de huid, maar ook voor het milieu. Omdat de haarkleuringen van planten zijn gemaakt, komen er bij het uitspoelen geen gifstoffen in het grondwater.  De producten worden bezorgd in kartonnen dozen met zo min mogelijk verpakkingsmateriaal en alles is recyclebaar.“De plantenkleuringen zitten in een papierenzak en die giet ik hier weer over in weckpotten. Het overgebleven afval scheiden we en voeren we apart af."

Geen geitenwollensokkenkapper maar een aantrekkelijk concept van deze tijd

Toen Marja aan mensen vertelde dat ze groen zou gaan, waren veel reacties in eerste instantie niet heel positief: “Mensen dachten dat ik een geitenwollensokkenkapper ging worden. Maar dit kwam vaak omdat ze ook niet wisten wat biologisch of biodynamisch inhield. Nu ze het concept zien en de producten en services ervaren, is iedereen super enthousiast.” Vooral jongere mensen kijken bewuster naar het milieu en hun levensstijl. Zij zoeken dan ook een kapsalon die hierbij past. Ook komen er steeds meer mensen die eerder heftige reacties kregen op chemische haarverf. “In het begin vroegen veel mensen zich af of men wel op een natuursalon zaten te wachten… En op dit moment kan ik vanwege het grote succes volmondig zeggen: 'Ja, daar heeft Drenthe zeker op zitten wachten'!”

De producten zijn wel iets duurder om in te kopen. Maar klanten zijn ook bereid om er iets meer voor te betalen en er iets anders voor te laten. Dat vind ik heel bijzonder.

Leuk, duurzaam ondernemen. Maar kan het ook uit?

De grootste investering was de aanschaf van de gehele duurzame productlijn. Dat duurzame haarproducten ook duurder zijn, ontkent Marja niet. Toch kan het volgens haar wel uit: “De inkoop is duurder. Tegelijkertijd zijn de producten ook duurzamer, omdat de inhoud geconcentreerder is. Onze klanten komen echt voor ons concept en zijn bereid om daar ook dat beetje meer voor te betalen. Sinds we groen zijn, hebben we ook veel nieuwe klanten gekregen. Ze komen zelfs uit Friesland en Groningen. Zo verdient het zichzelf echt terug.” Marja juicht het toe als meer kapsalons groen worden. Want gezondheid is het allerbelangrijkste. Bovendien zullen de producten goedkoper worden als meer kappers duurzaam inkopen.

De tips van Marja

“Ik zou groen en duurzaam ondernemen zeker aanraden. Waarom? Voor het milieu, maar zeker ook voor je eigen gezondheid en die van je collega’s en klanten. Geloof in je concept en je eigen ideeën. Veel mensen hebben allerlei goedbedoelde adviezen of geven het (soms achter je rug om) geen kans. Dus laat je vooral niet van de wijs brengen.”

“Als je producten aanschaft, doe dan goede research. Er zijn namelijk steeds meer merken die een groene productlijn introduceren. Maar als je het een en ander uitzoekt dan blijkt toch vaak dat ze minder groen zijn dan ze beloven.”

“De groene klant is ook een kritisch klant. Als je niet kunt vertellen waarom je groen bent, dan haken ze snel af. Als je de overstap dus maakt dan moet je de klant met oprechtheid en openheid kunnen adviseren, bedienen en te woord kunnen staan. Doe je dit, dan krijg je er ontzettend veel plezier en blije klanten voor terug.”

Meer weten? Bekijk dan ook de website van New Look by Nature via www.kapsalonnewlook.nl


Locatie

Emmen

DiT is

20191118_144943

New Look by Nature