11 inspirerende koplopers in gemeenten Aa en Hunze, Borger-Odoorn en Tynaarlo


“Om tot duurzame oplossingen te komen, moet je ze herkennen én toepassen. Daar is vaak ook verandering van mindset voor nodig”, stelt Jaap de Vries –initiatiefnemer van het Koploperproject Toekomstbestendig Ondernemen. Aan het Koploperproject Aa en Hunze, Borger-Odoorn en Tynaarlo deden het afgelopen jaar acht vooruitstrevende mkb-ondernemers en organisaties mee uit verschillende sectoren. Ook de drie gemeenten deden mee om een verduurzamingsslag te maken en het goede voorbeeld te geven. Drenthe in Transitie was aanwezig bij de uitreiking van de Koploperprijs.

 Leestijd: 2 minuten

In januari 2020 kwamen op vakantiepark Het Land van Bartje de deelnemers van het Koploperproject Aa en Hunze, Borger-Odoorn en Tynaarlo bijeen voor een van de eerste bijeenkomsten. Wij maakten hiervan destijds een video-impressie. Nu, anderhalf jaar later, troffen we de deelnemers wederom bij Het Land van Bartje. Deze keer voor de evaluatie, het uitreiken van de behaalde certificaten en natuurlijk voor de bekendmaking van de Koploperprijs. Vanwege corona deze keer in klein comité met enkel de organisatoren en de elf deelnemers: Afier, Coop Schippers Odoorn, Gemeente Aa en Hunze, Gemeente Borger-Odoorn, Gemeente Tynaarlo, Kompas Zuidlaren, Landal Het Land van Bartje, Quercus Boomexperts, Royal Flora Holand Eelde, Sight Landscaping en Yorneo. Jaap de Vries opende de bijeenkomst met deze compilatievideo:

Koploper worden

Om inzicht te krijgen in kansen en verbetermogelijkheden, startten de deelnemers het project met een nulmeting aan de hand van de DuOn-scan en de Milieubarometer. Met een concreet actieplan en een permanente verbetercyclus gingen ze vervolgens aan de slag om koploper te worden én te blijven. Omdat vaak wordt onderschat hoe belangrijk of zinvol het delen van je duurzame visie en ondernomen duurzaamheidsacties zijn, werd met de finaleopdracht een mooie aanzet gedaan: schrijf een brief aan een fictieve opdrachtgever uit je eigen branche die vraagt naar jouw MVO-beleid. Oftewel; hoe geeft de deelnemer invulling aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.

En de winnaar is…

Met hun gestructureerde aanpak, meetbare ambities en een duidelijke focus op het reduceren van CO2-uitstoot, scoort deze winnaar hoge ogen bij de jury. Aangevuld met aandacht voor sociale aspecten, het creëren van draagvlak én met het opzetten van een nog niet in Drenthe bestaand initiatief, laat deze koploper zien een waardige winnaar te zijn. De winnaar van dit Koploperproject: Quercus Boomexperts. De trotse directeur Rob Gulmans en werkvoorbereider Martijn Tetteroo kregen de prijs uitgereikt van jurylid Serge de Mul die in 2019 met zijn bedrijf Ultraware de Koploperprijs Assen won.

Margo Verhagen, Jaap de Vries, Serge de Mul, Rob Gulmans en Martijn Tetteroo

Vruchten plukken in het Quercusbos

De Koploperprijs, een appelboompje van een oud ras afkomstig van een Drentse kwekerij, staat symbool voor duurzaamheid als continu groeiproces. Rob Gulmans is van plan het boompje te planten aan het begin van zijn ‘Quercusbos’: “Dan kunnen ook bezoekers en voorbijgangers er de vruchten van plukken”, zegt Rob. Dit Quercusbos zal naar verwachting in februari 2022 door het bedrijf zelf aangeplant worden in Drenthe. Hiermee compenseert Quercus Boomexperts alle CO2 die ze nóg niet kunnen voorkomen of reduceren.

Certificaten voor alle deelnemers

Hoewel Quercus de winnaar was, ging niemand met lege handen naar huis. Uit handen van mede-adviseur Margo Verhagen van In Circulaire Kringen ontvingen alle deelnemers het Koplopercertificaat. En hoewel de pandemie voor deze groep de nodige beperkingen met zich meebracht, blikt iedereen toch positief terug op het project. Zo vertelt deelnemer Marcel Kooi van Kompas Zuidlaren: “Ik weet nog dat ik bij een van de eerste bijeenkomsten zat en dacht: ‘Maar wat kunnen wij doen? We gebruiken een beetje papier en dat is het wel.’ Door de beperkte kennis die we hadden, maakten we er eigenlijk minimaal gebruik van. Ik ben me nu veel bewuster van de toestand op de aarde en wat mijn impact daarop is.”

André Kool van Afier zegt: “Wij maakten duurzaamheid onderdeel van onze strategie en hebben iemand in onze organisatie hiervoor verantwoordelijk gemaakt.” Bij non-profit organisatie Yorneo ontdekten ze dat ook zij als non-profitorganisatie wel degelijk invloed hebben: “We kwamen erachter dat je niet per se heel veel geld hoeft te hebben om duurzaam bezig te zijn.” Jeanne de Vries van Royal Flora Holland haalde net als de anderen veel inspiratie uit de andere deelnemers: “Ik vond het interessant om te horen hoe ook bedrijven in andere branches dingen aanpakken, waar zij tegen aanlopen en hoe ze dat oplossen.”

Wil jij ook vooroplopen en duurzaamheid concreet maken in je bedrijf of organisatie? Jaap de Vries van DZyzzion is initiatiefnemer en organiseert samen met lokale partners ‘Het Koploperproject’. Meer informatie vind je op www.koploperproject.nl

Locatie

Aa en Hunze, Borger-Odoorn en Tynaarlo

DiT is

Het Koploperproject

Om tot duurzame oplossingen te komen, moet je ze herkennen én toepassen. Daar is vaak ook verandering van mindset voor nodig – Jaap de Vries, initiatiefnemer Koploperproject