Bij Afier Accountants en Adviseurs is duurzaamheid geen containerbegrip


Hoe scoort jouw bedrijf op de duurzaamheidsladder? Bij Afier merken ze dat maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheidsbewustzijn ook voor hun kantoor steeds belangrijker wordt. Vanuit intrinsieke motivatie gaan ze mee in deze beweging; door deze thema’s niet naast zich neer te leggen, maar er juist actief mee aan de slag te gaan. André Kool, bedrijfsadviseur en fiscaal-jurist bij Afier, vertelt erover in deze blog en video.

 Leestijd: 3 minuten

In 2019 verbouwde Afier Accountants en Adviseurs hun bedrijfspand. “Deze verbouwing was een mooie aanleiding om operationeel bezig te gaan met duurzaamheid en kritisch te kijken naar bijvoorbeeld isolatie, verlichting en energieverbruik. Tegelijkertijd wilden we ook verder met duurzaamheid op het vlak van personeel en klanten. Als Afier hoeven we niet helemaal voorop te lopen, maar we willen op zijn minst enthousiast meedoen. Om inzicht te krijgen in onze mogelijkheden en ervaringen uit te wisselen met andere ondernemers deden we in 2020 mee aan het Koploperproject”, vertelt André.

In deze video laat André Kool voorbeelden zien van hoe Afier verduurzaamt. Lees verder onder de video.

Verlichting zonder knippereffect

Het verlagen van het energieverbruik stond hoog op de agenda. André: “We hebben natuurlijk veel computers en servers die veel energie verbruiken en we zitten in een kantoorgebouw waar de lampen de hele dag aanstaan. Daarom hebben we nu bijvoorbeeld ‘extra’ energiezuinige ledlampen. Deze zijn van dusdanige kwaliteit dat óók het knippereffect helemaal weg is en je geen inschijn van verlichting op je beeldscherm hebt. Dit zorgt voor een prettigere werkplek. De ledlampen die wij kozen, zijn nog weer beter dan de vaak standaard gekozen (energiezuinige) ledverlichting bij nieuwbouw.”

Online verzenden en accorderen

Ook op het gebied van papierverspilling werd een flinke slag gemaakt. “We zijn nu bijna helemaal ‘paperless’ “, vertelt André. “Neem het traject rondom jaarrekeningen bijvoorbeeld; dat verloopt nu volledig via een online portaal. Hier kunnen klanten concepten en definitieve rapportages zelf downloaden en accorderen. Dat ging in het begin met de nodige hobbels, maar zowel wij als de klanten zijn er nu aan gewend. Ook de stukken die we vroeger in grote pakketten naar de Kamer van Koophandel stuurden, verzenden we nu online. Daarmee besparen we een hoop papier. Dit leidde er bijvoorbeeld weer toe dat we vorig jaar besloten om onze frankeermachine ­– waarvan het contract afliep – niet te vervangen.

Bij de verbouwing kwam een aantal medewerkers met de vraag of we ook een douche op kantoor konden plaatsen

Douchen op kantoor

Over de verduurzaming van Afier wordt ook door medewerkers meegedacht. “Bij de verbouwing kwam een aantal medewerkers met de vraag of we ook een douche op kantoor konden plaatsen, omdat ze vaker op de fiets naar kantoor wilden komen”, vertelt André. “Met mooi weer zie ik soms wel tien fietsen in de hal staan. Het is voor deze collega’s fijn dat ze nu kunnen douchen als ze wat bezweet van de fiets komen. We hadden niet verwacht dat het zo’n succes zou zijn, maar zijn blij dat we gehoor hebben gegeven aan de vraag. Tegelijkertijd zijn we ook bezig om ons wagenpark te verduurzamen en carpoolen meer aan te moedigen.”

Verzekeringskwesties

Omdat het energieverbruik de grootste footprint en kostenpost is bij Afier zouden zonnepanelen op het dak een mooie uitkomst zijn. Deze optie is niet altijd even makkelijk gezegd als gedaan. “Natuurlijk is in eerste instantie medewerking van de verhuurder nodig, dat zit bij ons gelukkig grotendeels wel goed. Maar er zijn ook andere bezwaren. Zo kan het zijn dat de verzekeringspremie na het plaatsen van zonnepanelen flink omhooggaat óf zelfs dat het pand niet meer verzekerbaar is. Dat zijn praktische obstakels die meespelen; je gaat niet investeren als blijkt dat je je pand daarna niet meer verzekerd krijgt”, legt André uit.

Goed voorbeeld doet volgen

Tijdens Het Koploperproject werden ze ook gewezen op de positieve of negatieve rol die leveranciers spelen op duurzame bedrijfsvoering. De criteria waarop ze leveranciers uitzoeken paste Afier daarom aan. André: “We hebben nu een informeel protocol waarbij we kijken hoe een leverancier in de wedstrijd staat; wat doen zij op het gebied van duurzame bedrijfsvoering en gebeurt dit ook hands-on? Daarnaast leent onze accountancysector zich goed om ook klanten en andere ondernemers en organisaties te stimuleren om concrete stappen te zetten richting duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen; door het goede voorbeeld te geven en ze hierin te adviseren. Er zijn bijvoorbeeld allerlei subsidies die de stap toegankelijker en aantrekkelijker maken. Zo zouden we als een olievlek onze omgeving in beweging kunnen krijgen.”

Goede dingen niet nalaten

Wat verduurzaming oplevert, gaat volgens André niet alleen over cijfers. “Als je je energieverbruik verlaagt dan levert dat op termijn wel wat op, maar dat omslagpunt loopt vaak pas na zo’n acht jaar. Anderzijds werk je wel direct aan een groen imago, dat steeds meer bedrijven belangrijk vinden. We worden er bijvoorbeeld ook in aanbestedingen vaker over bevraagd. Maar uiteindelijk moet je ook gewoon de goede dingen wíllen doen. Dat begint bij duurzaamheidsbewustzijn.”

Je werkt direct aan een groen imago, dat steeds meer bedrijven belangrijk vinden

“Duurzaam betekent niet alleen ‘meer investeren’, maar vooral ook dat je de goede dingen niet nalaat. Als je bijvoorbeeld kijkt naar fiscale regelingen; je krijgt vaak subsidie op apparaten of machines die duurzamer en minder energie verbruiken. Het is daardoor net zo duur of goedkoop, als een machine die dat niet heeft. Dan zou het bijzonder zijn als je daar niet voor kiest.”

Chef duurzaamheid

Om te voorkomen dat duurzaamheid een containerbegrip is of blijft in je organisatie heeft André een gouden tip: maak iemand in je bedrijf ‘chef duurzaamheid’. “Door het onderdeel te maken van je strategie, geef je het onderwerp een extra stimulans. En daarnaast zou ik adviseren om erover in gesprek te gaan met andere ondernemers. Dit kan in een eigen netwerk, maar ook zoals wij meededen aan het Koploperproject. Je hoort dan van anderen hoe zij ermee bezig zijn. De goede ideeën die bij ons passen, hebben we eruit gehaald en verankerd in onze organisatie.”