Boodschappen doe je in Odoorn in een duurzame(re) supermarkt


Zijn de koelingen in jouw favoriete supermarkt allemaal afgesloten? Waarschijnlijk is je eerste ingeving ‘ja’. Toch is de supermarkt Coop in het Drentse Odoorn tot nu toe (nog) de enige in Nederland. Een zichtbare verandering die groot verschil maakt. Maar tegelijkertijd voor velen onzichtbaar blijkt. In de onderstaande video laat Jeroen Schippers deze en andere duurzame voorbeelden in en rondom zijn winkel zien. Benieuwd naar zijn motivatie en hoe hij dit aanpakte? Je leest het in dit blog.

Leestijd: 3 minuten

Een supermarktondernemer die naar buiten kijkt. Naar de omgeving waarin zijn winkel staat, naar de bezoekers die met een gevulde boodschappentas zijn winkel verlaten en naar zijn medewerkers die na een dag werken weer naar huis gaan. Jeroen Schippers, algemeen directeur van Coop Odoorn, stelt zichzelf continu de vraag hoe hij zo positief mogelijk bij kan dragen aan het milieu en de gezondheid van zowel zijn medewerkers als van zijn klanten. “De meeste supermarkten zijn gericht op winst en cijfers. Ik focus me liever op mijn omgeving, medewerkers en stakeholders, en niet zozeer op concurrentie.”

Duurzaam is óók economisch verantwoord

Duurzaam ondernemen betekent volgens Jeroen ook dat het economisch verantwoord is. “Als duurzaamheid in je bedrijf compleet afhangt van subsidies, dan loop je de kans dat als een subsidie wegvalt het niet meer haalbaar is. En ik wil graag dat het altijd uit kan.” Dat het uit kan, blijkt uit de voorbeelden die hij noemt: “Ons verbouwde pand is nu eigenlijk net als de moderne woning; helemaal dicht. Het extra geïsoleerde wit bitumen dak vangt minder warmte op en ligt vol met zonnepanelen. En met de nieuwe draaideur voorkomen we tocht. Aanpassingen als deze leveren nu al verrassende energiebesparingen op.”

Openstaande koelkastdeuren in supermarkten

Een andere significante (on)opvallende verduurzaming is dat álle koelingen nu afgesloten zijn. Dit lijkt gebruikelijk; want de hoge wandkoelingen waar de zuivel en gesneden groenten in staan, worden tegenwoordig overal afgedekt. Maar de overige meubels zijn, vaak zonder dat het klanten opvalt, nog steeds open. “Zoals bij het vlees van de slagerij of de koelingen waar de acties in staan. Daar is het alsof je de deur van de koelkast in je keuken de hele dag open hebt staan”, legt Jeroen uit.

In Nederland zijn we de eerste dus we zijn het systeem nog aan het finetunen, maar hij draait nu al zuiniger dan gecalculeerd

De oplossing vond hij in het buitenland. “Ik wist dat het bijvoorbeeld in Scandinavië en Italië al werd toegepast. In Nederland zijn we de eerste. We zijn het systeem dus nog aan het finetunen, maar het draait nu al zuiniger dan gecalculeerd.” Inmiddels zien meer collega-ondernemers hier het voordeel van in. “Die zien ook ‘hé, dat levert gewoon geld op!’ Voor een supermarkt gaat zo’n 30% van de kosten uit naar energie. Dus het maakt echt verschil, ik ga al terug naar 20% of misschien nog wel minder. Op jaarbasis is dat heel veel.”

Samen voor een Super gezond Drenthe

Om een gezonder leven in Drenthe te stimuleren is Coop Odoorn aangesloten bij het nieuwe initiatief ’100 gezondere supers’. “Dit houdt in dat we als supermarkt kijken hoe we zorgen voor minder directe ongezonde verleiding in de winkel”, legt Jeroen uit. Als voorbeeld noemt hij dat je als consument ook een route moet kunnen lopen, zonder dat je altijd langs het koek- en snoepschap hoeft. “Verder proberen we het maken van gezonde keuzes makkelijker te maken. Door bijvoorbeeld te laten zien wat de gezondere keuze is tussen twee producten.”

Realistische korte keten

Naast het aanbieden van gezondere keuzes, vind Jeroen het ook belangrijk de keten te verkorten en zoveel mogelijk milieuvriendelijke producten te verkopen. “De eieren, asperges, uien en aardappels zijn al lokaal en we hebben honing van de bijen die we houden op ons dak.” Maar Jeroen zegt ook realistisch te moeten blijven.

De duurzame supermarkt bestaat gewoon nog niet. Voordat we zover zijn, zijn we misschien wel een of twee generaties verder. Maar we zijn wel bezig.

“Appels zijn bijvoorbeeld niet lokaal te krijgen. Die moeten uit de Betuwe komen en cola zal ook nooit tot de korte keten behoren. Ik vind dus niet dat we een duurzame supermarkt zijn, die bestaat gewoon nog niet. Daarvoor moeten we ander eetgedrag vertonen en stoppen met palmolie en plastic et cetera. Voordat we zover zijn, zijn we misschien wel een of twee generaties verder. Maar we zijn wel bezig.”

Blijven leren van elkaar

De kern van het aan de slag gaan met duurzaamheid zit volgens Jeroen in het blijven leren. “Ik lees en weet veel, maar weet ook dat er specialisten zijn die nóg meer weten. Zo deed ik mee aan het Koploperproject om samen met andere koplopers te ontdekken welke duurzame mogelijkheden er nog meer zijn. En dat is gelijk mijn tip aan andere ondernemers: blijf nieuwsgierig, blijf kijken en wees niet bang om te leren van anderen.”

Ben je ondernemer of werk je in een organisatie die wil verduurzamen en ben je geïnspireerd geraakt? Op de website van het Koploperproject vind je meer inspiratie en informatie over het Koploperproject waar Jeroen Schippers met Coop Odoorn aan mee deed.

Locatie

Odoorn

DiT is

Jeroen Schippers
algemeen directeur Coop Odoorn

"Duurzaamheid gaat over milieu, maar ook over de inzetbaarheid van al mijn medewerkers, in gesprek blijven met stakeholders en over het stimuleren van sport en gezondheid” – Jeroen Schippers