Duurzaam ondernemen: een kijkje bij Royal FloraHolland Eelde


Een gebouw met een vloeroppervlakte van 50.000m2 en een groot buitenterrein verduurzamen? Bij de bloemenveiling in Eelde zien ze in uitdagingen als deze, kansen om zowel het bedrijf als de sector toekomstbestendiger te maken. Malou Hijink en Jeanne de Vries van Royal FloraHolland Eelde vertellen over duurzame veranderingen en de effecten ervan, over de obstakels en de toekomstplannen.

Leestijd : 3 minuten

Royal FloraHolland is een coöperatie van kwekers. Op onze marktplaats in Eelde brengen we kwekers uit binnen- en buitenland en kopers uit de drie noordelijke regio’s bij elkaar”, vertelt Jeanne de Vries van supportteam Eelde. Duurzaamheid staat al een tijd op de agenda. Om meer handvatten te krijgen, deden Jeanne en projectleider Malou Hijink mee aan het Koploperproject. Malou: “Als spil in de sierteeltsector vinden we dat we niet alleen verantwoordelijkheid dragen voor onszelf, maar ook voor de sector. En we zijn een grote marktplaats, dus de effecten van wat we doen zijn ook groot.”

In deze video laten Jeanne en Malou een aantal voorbeelden zien. Lees verder onder de video.

Digitaal voor de klok zetten

Bloemen en planten voor de klok zetten, gebeurde altijd in de ‘afmijnzaal’. “Heel vroeger schreeuwden ze hier ‘mijn!’ als een koper de partij die voor de klok stond, wilde hebben”, legt Jeanne uit. Later konden kopers op de tribune dit via een knop op hun bankje laten weten. Tijdens de pandemie maakte het veilen een digitale versnelling door. “De producten gaan nu bij binnenkomst door een fotostraat, waar we de karren een voor een op de foto zetten. “Deze tonen we op beeldschermen in de veilinghal, afmijnzaal óf gewoon bij mensen thuis op de laptop. Inkopen kan dus overal. Je hoeft niet per se naar Eelde toe. Dat scheelt dagelijks veel kilometers.”

Heel vroeger schreeuwden ze hier ‘mijn!’ als een koper de partij bloemen die voor de klok stond, wilde hebben

Verduurzaming veilinggebouw

In en om het gebouw zijn de nodige aanpassingen gaande. Malou: “We passen inmiddels bijna overal led-verlichting toe. Daar merken we nu al een gigantische energiebesparing, helemaal op zo’n grote oppervlakte als bij ons. Daarnaast draait onze koelinstallatie nu op energiezuinige compressoren. Want je kunt je voorstellen dat we grote koelcellen gebruiken om alle bloemen vers te houden.”

Op het dak liggen ongeveer 3300 zonnepanelen. Hierin schuilt ook nog een uitdaging. “We wekken natuurlijk alleen overdag energie op, terwijl onze business zich voornamelijk afspeelt in de hele vroege ochtenduren”, vertelt Malou. “Zeker in de winter als het nog lang donker is, loopt ons verbruik niet in lijn met wat we opwekken. We sturen het nu terug het net op, maar hopen snel een betaalbare oplossing te vinden om de energie tijdelijk op te kunnen slaan.”

Aangepast maaibeleid en zaaien van bloemenmengsels

Het buitenterrein namen ze ook onder de loep. “Via het Koploperproject kwamen we in contact met Donker Groen, een andere duurzame koploper. Zij deden een quickscan”, vertelt Jeanne. “Een van de verbeterpunten was het hergebruiken van regenwater, maar dat is vanwege de bacteriën helaas geen optie voor onze bloemen op water. En ook het reduceren van verharding is lastig te realiseren vanwege parkeerruimte en zwaar transport dat eroverheen rijdt. Maar het gaf wel nieuwe inzichten. En dat is leuk. We pasten bijvoorbeeld ons maaibeleid aan en zaaien meer bloemenmengsels in voor de biodiversiteit.”

Van 84.000 ton naar 18.000 ton uitstoot

Ook vanuit het concern werken ze hard aan verduurzaming. Zo experimenteren ze bijvoorbeeld met verwarmen met grondwater en ontwikkelden ze De Groene Agenda. Malou: “We trekken ons echt aan elkaar op. Iedereen ziet ook wel in dat we nú stappen moeten maken om het milieu zo min mogelijk te belasten en zo ook als bedrijf toekomstbestendig te worden. Uit de kerncijfers blijkt dat we op de goede weg zijn. Waar Royal FloraHolland in 2019 nog 84.000 ton uitstootte, verminderde dat in 2020 al naar 18.000 ton. Dat zijn grote stappen.”

Plastic Pact

Concern-breed stelde Royal FloraHolland zichzelf 17 zogeheten development goals. Een onderdeel daarvan is het Plastic Pact dat ze ondertekenden. “Vroeger waren de plastic emmers en plantenbakken waarin de bloemen en planten werden vervoerd eenmalig. Nu gebruiken we alleen nog meermalige fusten. Dit werkt net als statiegeld op een kratje bier”, legt Jeanne uit.

“Kopers leveren de fusten weer bij ons in of geven deze mee aan de transporteur. Wij wassen de fusten vervolgens met biologisch afbreekbaar wasmiddel en nemen ze mee naar de kwekerijen waar ze hergebruikt worden. Daarnaast zijn al onze fusten 100% recyclebaar. Hiervoor hebben we ruim 35% van onze oude fusten gebruikt.”

Nu gebruiken we alleen nog meermalige fusten. Dit werkt net als statiegeld op een kratje bier

Niet alleen technisch maar ook slimmer

Verduurzaming zit volgens Malou niet alleen in de technische aanpassingen. “We doen dingen ook gewoon slimmer. Door bijvoorbeeld dagelijks naar het weer te kijken en dan te bepalen of we de ketel aanzetten. Kunnen we deze nog even uit laten of bijvoorbeeld op kantoor eerst elektrisch verwarmen voordat we het hele gebouw verwarmen.”

De tip van Malou en Jeanne

Malou en Jeanne geven nog graag een tip mee: “Meedoen aan het Koploperproject”, zegt Jeanne vol overtuiging. “Je kijkt dan op een andere manier naar je eigen bedrijf, maar je ziet ook van andere bedrijven, organisaties en ondernemers hoe zij dingen aanpakken en kunt dilemma’s met elkaar bespreken.” Malou vult aan: “Je maakt er ook bewust tijd voor om met duurzaamheid aan de slag te gaan. En verder; begin bij het begin. Laat een onafhankelijke scan uitvoeren, dan heb je een goed vertrekpunt. En ga ook eens bij anderen kijken”, sluit Malou af.

Meer over Royal FloraHolland en hoe zij invulling geven aan duurzaamheid? Neem een kijkje op www.royalfloraholland.com/nl