Jordens Avontuur: de generale repetitie


Zondag is het zover: om 08.00 uur lokale tijd gaat de World Solar Challenge van start. Welke zonneauto legt het snelste de 3000 km af van Darwin naar Adelaide af? Drentenaar Jorden Steenbeek (27) uit Norg zit in het zonneteam en vertelt ons over de laatste paar dagen voor de wedstrijd.

Inmiddels heeft het Nuon Solar Team strategie gereden en een “mock up race” gedaan, een soort generale repetitie zoals ze het tijdens de race ook willen doen. “We hebben de plekken genoteerd waar we gaan overnachten; vanaf 17:00 moeten we namelijk langs de kant van de weg stilstaan. Om 08:00 uur mogen we pas weer rijden, dus in de tussentijd proberen we met onze panelen zoveel mogelijk zonnestralen op te vangen. We slapen in tentjes in de woestijn tussen de wilde dieren,” vertelt Jorden enthousiast. “Waar je in Nederland een paar sterren ziet, zie je hier de volledige Melkweg, dat is zó mooi!"

De grote keuring

Afgelopen dinsdag werd Nuna8 samen met alle andere deelnemende voertuigen gekeurd. Er zijn namelijk bepaalde eisen waaraan een voertuig moet voldoen. ‘’Alles wordt gemeten, ‘’ vertelt Jorden. ‘’Behalve of de auto binnen de juiste lengte, breedte en hoogte valt, wordt er ook gekeken naar gewicht, zicht en vooral veiligheid. Zo moet je bijvoorbeeld binnen 15 seconden uit de auto kunnen zijn als er brand uit breekt. Wij doen dat in 8 seconden,” vertelt hij trots. De keuring werd door het Nuon Solar Team dan ook zonder problemen doorstaan.

Jordens avontuur, nuon solar team, Drenthe In Transitie, DITenergie, australie, zonnepanelen

De keuring was voor de teams dé kans om de auto’s van de concurrentie te bekijken. “Elk team probeerde tot nu toe zo veel mogelijk geheim te houden,” zegt Jorden. “En dan kan je opeens alles zien en met iedereen discussiëren en overleggen. Dat is wel mooi. Ook ga je je opeens van alles afvragen. Zo is onze auto 150 kilo terwijl het team uit Michigan in de Verenigde Staten een auto van 250 kilo blijkt te hebben. Doen ze dit zodat de auto stabieler is of willen ze ons nu op het verkeerde been zetten? Er ontstaan allemaal conspiracy-theorieën. ’’

De wedstrijd

Morgen wordt op het circuit Hidden Valley door middel van een race de startvolgorde bepaald voor de echte Challenge. ‘’Onze prioriteit is hier niet om zo snel mogelijk te rijden, maar om heel te blijven. Nuna8 is zelfgemaakt, dus als iets kapot gaat kan je er niet zo makkelijk een reservedeel op zetten.’’

Zondag om 08.00 uur lokale tijd is het echt zo ver. De race begint downtown Darwin, waarbij om de 130 seconden een nieuwe zonne-auto vertrekt. ‘’Vorige keer heeft Nuna7 de wedstrijd gewonnen. Zij kwam de 5e dag binnen. Ons streven is om op de 4e dag binnen te komen. Onze auto is daar snel genoeg voor als het weer meer zit’’.

Konvooi

Tijdens de race heeft Nuna een konvooi van acht auto’s die gedurende de hele race meerijden. De belangrijkste auto’s zijn de scout-auto, welke voor Nuna uit rijdt, en de mission-control auto, die altijd achter Nuna moet rijden. Jorden zit zelf in de scout-auto die over de communicatie en inhaalmogelijkheden gaat. De mission-control auto gaat over het weer, de weg en hoe Nuna er aan toe is. “Ze rijden wel ver van ons af. Je wil niet in een compact konvooi rijden, want dan wordt bijvoorbeeld het inhalen van andere auto’s lastig.’’

Zenuwen en zelfvertrouwen

‘’De zenuwen zijn na de keuring significant omhooggegaan,” bekend Jorden. “Het is nu zo veel spannender! Maar we zijn echt heel goed voorbereid, dus ons zelfvertrouwen is ook heel hoog. We hebben zelfs nog geoefend met het wisselen van banden. Dat kunnen we nu in 3 minuten, terwijl je daar onvoorbereid zo een half uur mee kan kwijtraken”

Maar wat nou als iemand tijdens de race moet plassen? “Of je houdt het op of je gebruikt de plaszak die in het dashboardkastje ligt. Want daar gaan we natuurlijk niet voor stoppen. Ieder jaar gebeurt het wel een paar keer, dus het wordt spannend wie van ons dit jaar in de auto de plaszak gaan gebruiken,’’ zegt Jorden grappend.


Auteur

jorden_steenbeek_profielfoto

Jorden Steenbeek