Zonnepanelen voor het Industrieel Smalspoormuseum


Tijdens onze zoektocht naar duurzame Drentse initiatieven kwamen wij langs het Industrieel Smalspoormuseum in Erica. De ruim honderd locomotieven die het museum rijk is, rijden op diesel; allesbehalve duurzaam. Om de CO2 uitstoot verder te beperken, werd er dit jaar geïnvesteerd in 176 zonnepanelen waardoor het museum nu niet alleen in haar eigen energiebehoefte voorziet, maar zelfs energieleverend is. De DIT-redactie bezocht het museum en sprak met bestuurslid Hein Ruijgers.

Het Smalspoormuseum vindt haar oorsprong in 1984, toen het opende met drie locomotieven en een handvol vrijwilligers. In de loop der jaren kwam er veel materiaal bij, en in 2005 werd een heel nieuw museum gebouwd. Het aantal locomotieven groeide uit tot ruim honderd en inmiddels steken veertig vrijwilligers dagelijks hun handen uit de mouwen. “Natuurlijk zit daar verloop in,” vertelt Hein. “Maar nieuwe vrijwilligers staan ook voor nieuwe ideeën. Zo blijft het Smalspoormuseum innovatief.”

energie energietransitie smalspoormuseum trein zonnepanelen zonnepaneel erica drenthe

Zonnepanelen

De afgelopen twee jaar is er hard gebouwd aan een nieuwe loods waar de locomotieven gestald kunnen worden. “Tijdens de bouw van de loods is er rekening gehouden met de komst van zonnepanelen,” vertelt Hein. “Het dak is zo gebouwd dat het direct geschikt was om de zonnepanelen te plaatsen. Sinds maart vorig jaar liggen er in totaal 176 panelen op het dak die ons voorzien in onze eigen energiebehoefte.”

De opgewekte energie gaat voornamelijk naar de verlichting en machines voor het onderhoud van de locomotieven. Hein: “We wekken meer energie op dan we gebruiken. Alles wat we te veel opwekken gaat nu terug naar het net. In de toekomst is het de bedoeling dat we de opgewekte energie ook gaan gebruiken voor de verwarming van ons pand. Nu doen we dat nog met gas uit een tank; we zijn niet aangesloten op een gasleiding. We zijn dus op dit moment nog niet helemaal zelfvoorzienend. Maar dat gaat wel komen.”

Luchtvervuiling

“Met de schone energie van zonnepanelen compenseren we ook een beetje de CO2 die we in de lucht spuiten met het gebruik van de oude locomotieven. De locomotieven stammen uit het industriële tijdperk en rijden op diesel; dit aspect kunnen we niet vervangen.”

energie energietransitie smalspoormuseum trein zonnepanelen zonnepaneel erica drenthe

Financiële reden

De realisatie van de zonnepanelen heeft een flinke discussie veroorzaakt binnen de organisatie. “Bij veel mensen staat energiebesparing niet direct vooraan. Het financiële voordeel is wat mensen uiteindelijk over de streep trok. We hebben de zonnepanelen kunnen realiseren met behulp van een Europese subsidie voor plattelandsontwikkeling en geld van de gemeente.”

energie energietransitie smalspoormuseum trein zonnepanelen zonnepaneel erica drenthe

Reacties

“De mensen die het museum bezoeken, zijn onder de indruk van de manier waarop wij met energie omgaan. Ook onze zonnepanelen vallen op. Vaak zie je dat zonnepanelen schitteren in de zon. De panelen die wij op het dak hebben liggen zijn helemaal zwart. Zonder aluminium-kleurige randjes en zonder schittering. Het aanzicht van de zonnepanelen op het dak is daardoor ook netjes.”


Locatie

Emmen

Over de auteur

smalspoormuseumvrijwilliger-hein-ruijgers2

Hein Ruijgers

Bestuurslid Industrieel Smalspoormuseum