Duurzaamheid overbrengen op medewerkers en klanten


Wanneer je in de Van Dale zoekt naar het woord ‘schoonmaken’ staat er: het ontdoen van vuil. Toch is het tegenstrijdig wanneer je bedenkt dat de schoonmaakmiddelen die vaak gebruikt worden, juist vervuilend kunnen zijn voor het milieu. Sander Haas – Duurzaamheidsmanager bij Asito – helpt de organisatie bij het behouden van haar duurzame visie.

Asito houdt zich voornamelijk bezig met de schoonmaak binnen bedrijven, zorginstellingen en (semi-)overheidsinstanties. Met meer dan drieduizend vaste klanten is het bedrijf een grote speler in de schoonmaakbranche. Elk jaar laat Asito haar CO2-voetafdruk berekenen. In 2010 kwamen uit deze berekening een aantal aandachtspunten naar voren. Aan de hand van deze gegevens is een pakket met reductiemaatregelen opgesteld om de belasting van het milieu verder te reduceren.

Aandachtspunten op het gebied van duurzaamheid

Een van de grootste aandachtspunten - volgens de berekening - was het vervoer van werknemers. Sander: “Na het laten berekenen van onze CO2-voetafdruk kwamen wij erachter dat mobiliteit de grootste vervuiler was. Daarom hebben we een nieuw mobiliteitsbeleid geformuleerd. Alle nieuwe auto’s moeten een groenlabel bevatten. Werknemers die zuiniger rijden krijgen een grotere financiële beloning en besparen natuurlijk benzine. Wij hebben ook een eigen schoonmaakmiddel ontwikkeld, dat veel minder belastend is voor het milieu dan conventionele middelen.”

Eén Miljoen druppels

“Ongeveer zeven jaar geleden zijn we intern gestart met het project ‚één miljoen druppels’, waarin we onze medewerkers wekelijks online duurzaamheidtips gaven. De tips waren zo populair dat ook andere bedrijven de tips wilden ontvangen. Inmiddels wordt het project omgebouwd. Informatie over duurzaamheid, zoals het project begon, is inmiddels overal voorhanden. Het plan is nu om het project gratis aan andere bedrijven over te dragen om ook hen te leren hoe je veel medewerkers kunt bereiken en overtuigen op een simpele manier.“

Geloven in duurzaamheid

"De bewustwording is belangrijk"

De grootste winst valt volgens Sander te behalen wanneer je inzet op de bewustwording van medewerkers en klanten. Zeker als het gaat om de bijkomende eerste kosten die verduurzamen met zich mee kan brengen. Sander: “De bewustwording is belangrijk. Wanneer je aan het verduurzamen bent brengt dat soms ook extra initiële kosten met zich mee. Dit zien veel bedrijven vaak als iets negatiefs. Daarom moet je juist wijzen op de besparingen die kunnen worden behaald.”

“Wanneer een bedrijf dat zelf duurzaam zegt te zijn, werknemers extern inhuurt om bijvoorbeeld schoon te maken dan is het belangrijk dat dat ingehuurde bedrijf ook let op de duurzaamheid van de ingehuurde organisatie. Wanneer deze organisatie niet duurzaam verantwoord werkt dan vervalt het hele klimaatneutrale idee.”

Kijk voor meer informatie op http://www.asito.nl

Fotocredit banner: Istock


DiT is

Sander Haas

Duurzaamheidsmanager Asito