Ecologisch schoonmaken


Er valt in de hedendaagse wereld veel te poetsen, te onderhouden en schoon te maken. Hiervoor worden over het algemeen reinigingsmiddelen gebruikt, van simpele doekjes tot grote flessen vol vloeistof. Wij vroegen het ons af, kan dat ook minder belastend voor het milieu worden gemaakt? Bas Bakker – Oprichter EEQO – sprak met ons over EEQO en hun duurzame kijk op reinigingsproducten. “Serieuze milieuthema’s combineren we met een verfrissende aanpak én kwaliteitsproducten.”

EEQO is een start-up uit Assen, opgericht door Bas Bakker en Roderick Roode. EEQO verkoopt een breed scala aan natuurlijke reinigings- en onderhoudsproducten. Al hun producten bestaan voornamelijk uit natuurlijke ingrediënten (planten, enz.), zijn biologisch afbreekbaar en zijn, in sommige gevallen zelfs probiotisch. Bas: “Wij willen het begrip schoon naar een ander niveau tillen, want hoe schoon is schoon als je werkt met middelen die het milieu belasten? Als vader van twee kinderen wil ik graag dat zij opgroeien in een wereld die niet van alle kanten wordt vervuild. Daarom wil ik met ons bedrijf een verschil maken.” Hun producten komen op de markt onder drie merken: RHINOC, RHINOC Sport en SeeSoo.

Elke dag een beetje beter

EEQO is geen productiebedrijf, maar het laat producten ontwikkelen en bezit daar de licenties van. Bas: “Wij zijn continu op zoek naar de beste natuurlijke schoonmaakmiddelen, -recepturen en verpakkingen. We zijn niet perfect, we streven ernaar het elke dag beter te doen dan gisteren.” Een voorbeeld van een nieuwe ontwikkeling is een schoonmaakmiddel met probiotica dat wordt ingezet in de sportwereld. Attributen kunnen zo op een duurzame en biologisch afbreekbare manier fris gehouden worden.

EEQO Sustainability Chain

"Een steentje bijdragen aan een betere wereld op onze eigen manier: door te ondernemen en te verbinden"

Een andere meerwaarde van de producten is dat vijf procent van de opbrengst wordt besteed aan wildlifeprojecten, het aanpakken van de plastic soep in onze oceanen en aan het welzijn van kinderen. “Deze drie thema’s zijn voor ons nadrukkelijk verbonden met een betere wereld en daar willen we met EEQO een steentje aan bijdragen. Op onze eigen manier: door te ondernemen en te verbinden.” Een hoge omzet is dus mooi meegenomen, en Bas begrijpt dat de klanten daarbij een cruciale rol spelen. “Alleen als zij kopen, kunnen wij vijf procent doneren aan goede doelen. Daarom bedanken wij hen op elke verpakking voor de aankoop.”

Duurzaam samenwerken

EEQO heeft de afgelopen jaren geïnvesteerd in het aanknopen van nieuwe relaties. Dat heeft geresulteerd in samenwerkingsverbanden waaruit verpakkingsetiketten op basis van suiker zijn ontwikkeld. Dankzij de samenwerking met Waste2Wear is er ook het eerste gerecyclede microvezeldoekje op de markt gebracht. Dit zal binnenkort samen met een screencleaner verkrijgbaar zijn. Bas: “Hier zijn we erg trots op. Het heeft veel moeite en tijd gekost, maar nu hebben wij een product dat zich kan laten zien.”

Hoe denk jij over het gebruik van duurzame schoonmaakmiddelen? Let je hierop bij de aankoop?

Delen uit de tekst zijn overgenomen uit de Nommer, juni 2016, geschreven door Amber Boomsma.

Fotocredit banner: Istock


Locatie

Assen

DiT is

bas-bakker-eeqo

Bas Bakker