De elektrische toekomst


De mijlpaal van de 100.000ste elektrische auto is bereikt in Nederland. Deze ‘elektrische’ auto’s rijden geheel of gedeeltelijk op elektriciteit. Een perfecte manier om de CO2-uitstoot te reduceren toch? Wij vroegen ons af hoe goed de elektrische auto eigenlijk is, en kan ons elektriciteitsnetwerk een land vol elektrische auto’s wel aan? Om meer inzicht te krijgen in de elektrische auto’s spraken wij met René Benders, onderzoeker Energie & Milieuwetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, over onze elektrische toekomst.

Een van de manieren om van fossiele brandstoffen af te stappen is het overstappen naar ‘groene’ elektriciteit. Volgens René Benders kleven er meerdere voor- en nadelen aan het aanschaffen en rijden van een elektrische auto. We hebben een aantal van de belangrijkste voor- en nadelen verzameld:

Wat zijn de voordelen van een elektrisch voertuig?

  1. Beter voor het milieu
    De koper heeft in eerste instantie een auto die beter voor het milieu is, al moet de stroom waar de auto op rijdt, natuurlijk wel groen zijn.

  2. Elektriciteit als oneindige energiebron
    De fossiele brandstoffen raken op, elektriciteit is in principe zelf op te wekken en kan een oneindige bron van energie zijn.

  3. Een stimulans vanuit de overheid voor vol-elektrische auto’s
    De Nederlandse overheid stimuleerde in het verleden zowel hybride en vol-elektrische auto’s. Momenteel heeft enkel de vol-elektrische auto tot 2020 een volledige vrijstelling van mrb en bpm. De hybride auto, die deels op fossiele brandstof rijdt, wordt steeds meer als een ‘normale’ auto gezien.

Wat zijn de nadelen van een elektrisch voertuig?

  1. Prijzig in aanschaf
    Momenteel zijn de auto’s nogal prijzig. De consument wil over het algemeen een goedkopere auto. Natuurlijk bespaar je op de lange termijn daar elektriciteit op wat momenteel goedkoper is dan autobrandstof, maar de hogere aanschafprijs maakt het toch minder aantrekkelijk.

  2. Lithium accu’s zijn niet duurzaam
    Alle huidige elektrische auto’s hebben een Lithium accu om energie in op te slaan. Het grootste gedeelte van de uitputbare grondstof Lithium is afkomstig uit Zuid Amerika en wordt daar niet altijd milieuvriendelijk gewonnen. Niet zo duurzaam dus. Daarnaast is de manier van opladen momenteel nog stukken langzamer dan het ‘normale’ tanken.

  3. Beperkte oplaadpunten
    Het huidige aantal publieke oplaadpunten (24/7 open) in Nederland lag in 2016 volgens de Rijksoverheid op 11.768. Er zijn 14.320 semi-oplaadpunten (beperkt openbaar toegankelijk). Via de website www.oplaadpalen.nl kan bekeken worden waar alle oplaadpunten in Nederland zich bevinden. De meeste van deze laadpalen bevinden zich in het westen. Drenthe, Groningen & Friesland blijven wat dit betreft een beetje achter.

De elektrische toekomst is nabij, toch?

Het is volgens René op het moment van schrijven niet mogelijk om heel Nederland hun elektrische auto te laten opladen via het Elektriciteitsnetwerk. René: “Ons netwerk is hier momenteel niet op berekend”. Volgens René zou het in de toekomst wel een optie zijn wanneer er meer vraag komt naar de elektrische auto en het netwerk wordt uitgebreid, maar of dit gaat gebeuren is maar de vraag. “De ontwikkelingen op het gebied van alternatieven voor fossiele energie gaan tegenwoordig zo snel dat de toekomst moeilijk te voorspellen is.”  Rijden op waterstof lijkt een van de andere veelbelovende opties in de toekomst, een toekomst zonder het gebruik van Lithium.

Fotocredit banner: Istock


DiT is

rene_benders

René Benders