Techniek met een menselijk gezicht


Veel mensen denken bij duurzaamheid vaak alleen aan energiebesparing, maar het gaat verder dan dat: het is écht zuinig omgaan met alles en iedereen om je heen. Denk bijvoorbeeld aan een goed contact met je klanten en belangrijker nog, een goede band met je werknemers. De mensfactor is een vaak vergeten aspect, maar speelt een belangrijke rol binnen een bedrijf dat duurzaam wil zijn.

Kleinste radertje net zo belangrijk als het grootste

Toen ik in 1996 samen met mijn man ons bedrijf definitief overnam, waren onze persoonlijke ervaringen in loondienst het uitgangspunt van ons personeelsbeleid. Wij vinden het kleinste radertje in een organisatie net zo belangrijk als de grootste en het stoorde ons zeer dat dit in het bedrijfsleven vaak niet het geval was.  Zonder dat kleine radertje stopt de machine namelijk ook op een gegeven moment.

Door deze vrijheid voelen mensen zich betrokken bij het bedrijf en verantwoordelijk voor hun taak.

Ieder mens heeft een grote waarde die losstaat van opleiding of functie binnen een bedrijf.  Wij proberen ons personeel dan ook alle ruimte te geven. Iedereen mag zelf bepalen hoe hun werk in te delen, vorm te geven (mits het binnen ons concept blijft, waarop ik zo terugkom) en uit te voeren. Door deze vrijheid voelen mensen zich betrokken bij het bedrijf en verantwoordelijk voor hun taak. We doen het per slot van rekening met elkaar. Daarom willen we een platte organisatie blijven, waar we met elkaar bepalen wat we gaan doen en zo tot een breed gedragen concept komen. Gevolg is onder andere dat wij al tientallen jaren een ziekteverzuim van 0 hebben en dat mensen zich gewaardeerd en betrokken voelen.

Band met de klant

Ook de klant vinden wij zeer belangrijk. Ons uitgangspunt is altijd geweest, de klant behandelen zoals je zelf behandeld wilt worden. Goed luisteren, inventariseren, meedenken en adviseren. Naast de klant staan en deze ontzorgen. Korte lijnen en persoonlijk contact. Het lijkt allemaal zo vanzelfsprekend, maar we maken allemaal als klant vaak genoeg mee dat dit niet gebeurt. Onze slogan werd dan ook al gauw: ‘techniek met een menselijk gezicht’. Niet alleen omdat we dit zo belangrijk vinden, maar ook omdat we er erg veel plezier aan beleven om zo zowel met ons personeel als onze klanten een goede band te hebben. Het delen van lief en leed en het helpen van elkaar door vaak innovatieve oplossingen; daar krijgen wij zo’n kick van! Dus denk ook eens aan deze mooie en inspirerende kant van de duurzaamheid, het levert niet alleen u, maar ook uw klanten en personeel veel geluksmomenten op.

Gentia Lokkers is samen met haar man Erik eigenaar van ATB Nederland. Het bedrijf werd tijdens de Duurzame Dates Drenthe in 2014 uitgeroepen tot duurzaamste bedrijf van Drenthe.


Locatie

Westerveld

DIT is

gentia

Gentia Lokkers